Thursday 12 April 2012

bercakap dan bercakap..

yer,,baru sekarang nk update blog...
padahal cerita minggu lepas..
maaf,,dirumah memang 'banyak' aktivitinya..hehe

aplikasi komputer
minggu lepas,,minggu presentation..
bermula dengan kelas Aplikasi Komputer,,seterusnya Cesmed dan berakhir dengan Academic Communication..
ahaaa,,,lega dah mnghabiskan minggu akhir separuh sem dengan presentation 3 hari berturut...
alhamdulillah,,semuanya berjalan lancar..
banyak belajar benda baru,,dan mengaplikasikan yg telah aku belajar dulu..
kadang2 nervous gak nk bercakap depan org ramai ni...
perkara prtama aku akan fikir,,
'dorang dengar ke apa aku cakap nnti',,
'berapa lama attention yang dorang akan bg kalau aku bercakap nnti',,
'faham ke tidak apa aku nak sampaikan',,

cesmed
haa,,,nampak???bertapa goyahnya confident aku time tu..haha
ni aku laa,,org lain xtaw,,mgkin lebih berkeyakinan,,atau,,sama je..hehe
sebenarnya,ada jalan penyelesaian,,,tp ikut kesesuaian tempat dan mood aku waktu tu..

ok yg 1st,,kalau nk bagi semua audience dengar apa kita cakap waktu presentation,,haruslah bersuara lantang,,,
               >tapi suara perempuan kn aurat<
maaf,,sy bukan pakar islamik,,tp rasanya kalau untuk tujuan yg berfaedah dibolehkan..keterangan lebih lanjut,,tanya ustad..
              >suara sy memang sejak azali slow<
pakai mic..hehe
    => apa yg aku nk sampaikan kat sini,,suara memainkan peranan penting waktu presentation..mmg boleh nk buat presentation guna bahasa isyarat,,tp suara dpt lebih menarik perhatian audience..lagi2 kalau ada pemeriksa yg cerewet,,dduk sit belakg...nice,,silalah tingkatkan volume anda waktu tu..

2nd...tipulah kalau aku ckp senang je nk ambil perhatian audience selama kau ber'presenetation'..(pengalaman x ckup lg)
               >sy sedih,,dorang buat xtaw je bila sy bercakap dekat depan<
adatlah,,,setakat student biasa2,,ckp pn nak xnk je kat depan,,mmg orang buat xtaw je..lainlah kalau kau jejaka hangat dkat u,,mybe ramailah awek pay attention..
               >jd sy kena jd handsome laa baru boleh presentation??<
x perlu nk handsome sangat,,smart dah cukup...pakaian mesti formal..
      => rupa bukan segalanya,,,x semestinya kau handsome,,,kau mmg boleh jd presenter yg hebat..yg peting bakat...mana nk dpt bakat??kenalah asah,,dr cubaan,,latihan dn tunjuk ajar dr yg handal dlm bidang ni..nk tarik prhatian org bukan senang,,mcm2 ragam..mgkin boleh selitkan bahan jenaka,,tp kenalah cnfident,,takut jd bahan gelak pulak(lawak x menjadi)..hehe

3rd...boleh jd faham,,boleh jd memeningkan..
                >'baiklah,,hari ni kita nk cerita,,masalah sosial kat malaysia ni dah meningkat taw'<
academic communication
gunalah bahasa formal...mgkin cara ni nmpk lebih ramah,,tp kena ingt audience ada mcm2 perangai,,takut kau dpat sumpah seranah sebakul je..
                >today,,i will terangkan dekat you all about problem sosial in malaysia<
hamboi,,sedapnya rojak..
         => berbicaralah secara formal,,lebih mudah untuk diterima oleh audience,,xdelah kau buat yg tukang dengar ni meluat dgn cara kau presentation..dan,,mmg x semua boleh berbahasa antarabangsa secara fasih,,tp x salah kalau prepare siap2 apa nk ckp wktu presentation,,xlah nampak sangat mat salleh celup tu..

#mudah-mudahan jadi peringatan untuk aku jugak..#


5 comments:

  1. minggu presentation yang meletihkan.. baru present depan class.. depan orang ramai camner ntah =='

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup,,betul2,,,kena laa biasakan dr sekarang..

      Delete
  2. Azren - nasib baik pembentangan aplikasi komputer dalam kelas kosong, kan? Cuma soalan lebih banyak daripada biasa..

    Iema - rugi kan kumpulan Azren tak dapat menyaksikan kehebatan pembentangan kumpulan Iema, kan?


    a z z w a n

    ReplyDelete
    Replies
    1. kumpulan saya biasa saja,,tiada yang hebatnya,,tapi setiap kumpulan ada kelebihan masing2..

      Delete
  3. Betul,sangat setuju.
    Alhamdulillah,habis sudah presentation yang banyak.

    ReplyDelete