Monday 26 March 2012

kalah mati..

rasanya aku nk cerita tentang movie lg...tp kali ni bukan kartun...hehehe

'The Hunger Games' = permainan kematian,,,yer permainan kematian...<ni bukan google translate k,,description sindiri>
orait,,,knapa aku ckp permainan kematian??? sbb siapa yg terpilih masuk game ni,,ibaratnya dah siap2 tempah keranda awal2,,gali lubang kubur sendiri,,,hanya akan ada seorang pemenang,,yang lain MATI...
 yer,,MATI....
sebuah permainan bg memperingatkan kepada 12 buah negeri yang melawan sebuah negeri yang kaya raya..
permainan ni akan pilih seorang budak lelaki,,dan seorang budak perempuan dalam lingkungan 12 sampai 18 tahun..12 buah negeri ni miskin dan mengalami masalah kebuluran,,jd sesiapa yang mendaftar masuk akan dapat bekalan makanan..disebabkan terdesak,,semua remaja terpaksa mendaftar..

nk dijadikan cerita,,dekat negeri ke-12,,seorang budak perempuan terpilih,,Primrosse,,tp telah digantikan secara sukarela oleh kakak dia,,Katniss..so bermula satu cabaran dalam hidup Katniss ni sama ada hidup atau mati..
orang yg cipta permainan tu..

apa yang menarik dalam cerita ni ialah apabila duit,,kekuasaan dan sifat tak berhati perut manusia mengawal minda..patut ke seorang remaja mati disebabkan permainan yang tak berakal macam ni??dah mcm upacara kematian zaman tok kadok dulu,,cuma dimodenkan,,sebab tempat peserta2 ni berlawan dikawal 100% oleh orang... mcm2 laa halangan yang ada,,dan hampir semua peserta mati sia2,,sedangkan permainan ni ditonton oleh semua orang..(dah mcm akademi fantasia pulak),,seriously,,yang cipta permainan ni memang xde perasaan..

sebenarnya,,bukanlah aku nak kata cerita ni teruk semata-mata..ada jugak pengajaran yg boleh diambil,,ok,,let see,,sebuah negeri kaya raya,,dikelilingi oleh negeri2 miskin,,,nmpk x maksud tersirat kat situ,,walaupun tidak secara terangan,,tp sedikit sebanyak menceritakan keadaan dunia masa kini..

kita seronok2 kat sini,,mkn sedap2,,pakai baju lawa2,,tp ada kawan kita yang kat palestin tu mkn pasir je hari2,,,untung2 diorang dapat bom,,dapatlah mati syahid,,tp kita,,langsung x sedar...hmmm fikir2 kn laa..:)
#peringatan untuk aku jugak#

so...itu yang aku dapat interpretasikan dalam filem ni,,,selebihnya,,,ending nyer,,,tengok laa sendiri,,aku bukan promoter pn,,,hehe
satu ni aku suka,,,handsome kot..wlaupun agak  lembik..hehe

5 comments:

  1. nice,,hehe,,mendalam maksdnyer disitu

    ReplyDelete
  2. Iema,

    Bagus. Pengajaran yang hebat. Saya setuju.
    Perkara sebegini membuatkan kita sedar
    untungnya kita di negara kita sendiri.


    a z z w a n

    ReplyDelete
  3. Iema...bestkan movie ni.! ag,Katniss lawa.hee:))

    ReplyDelete
    Replies
    1. tengok jugak ke???best2,,walaupn tengok sambil ttup mata..hehe

      Delete