Monday 12 March 2012

meh buat histogram..


mggu lepas dpt assignment,,lectrer suruh buat histogram guna Microsoft Excell...
ok,,honestly aku x pernah pn nak mengaplikasikan Excell ni sebaik mungkin..waktu ni la tercari2 manual nak buat histogram,,1st sekali aku tanya uncle Google..hehe dn akhirnya aku berjaya buat satu histogram yang biasa2 je,,tp aku dah cukup bangga dah..hehe
orait,,jom start,,mula2 korang kena bukak Microsoft Excell..dan masukkan data yang korang nak jadikan histogram tu..lets say ada satu data tentang gaji bulanan pekerja seramai 42 orang..haa kena masukkan la 42 data tu dlm satu row..contoh ada 42 data,,letak la dr A2 sampai A43..
ok,,lepas tu kena letak Bin pulak..ok tengok contoh kat bawah..
Nice,,dah siap letak data semua,,kita start reka histogram pulak,,klik Data analysis kat Data ribbon..korang pilih Histogram..kemudian tekan Ok..



Tuu dia,,Data Analysis kat tepi sekali,,1st time aku try Data Analysis tux de pn kat situ,,siapa2 yang mengalami perasaan hampa macm aku boleh tengok kat link ni.. how to Microsoft ..

Ok,,lepas dah click dkat histogram td korang akan dpt macam ni.. dekat Input Range tu korang kena isi data yg dah masukkan td..masukkan nombor je,, Bin range pulak letak Bin yg dah masukkan td..lepas tu click dkat Chart Output.. yeahh mcm ni=>




Lepas tu click laa ok..hehe


Taraaaa!!!,,haa dapat laa hasilnya macam ni…lepas tu kalau nk edit boleh right click dekat histogram tu dn plih Format Data Series..selamat mencuba…:D






















3 comments:

  1. ini adalah percubaan pertama sy,,jd klau ada slah silap mntak tlg tunjuk ajar yer..:)

    ReplyDelete
  2. tak faham.. ajar aku manual nanti ;)

    ReplyDelete