Monday 7 May 2012

punctual????

aku baru balik dari johor,,
balik kampung,,melepaskan rindu pada mak ayah,,
memang dah jadi kebiasaan aku akan ambil bas dekat skudai,,,
selalu beli tiket pukul 10,,,tapi biasalah,,10.30 baru bas sampai,,
kat kaunter puas akak tu cakap kena ada pukul 9.30...
ok,,aku kira-kira sejam gak aku tunggu...
biasalaahhhh.....

tapi tadi,,tiba-tiba aku ter'bengang' pulak dengan kelambatan bas yang dah jadi kebiasaan tu...
bukan apa,,tengah aku duduk-duduk berpanas tunggu bas,,
ada minah salleh ni tegur aku,,,

minah salleh :  "hye,,where are u going???"
aku :    "i'm going to seremban"
minah salleh : " i'm going to penang,,but my bus didnt coming yet.."
aku : "when your bus should arrive??"
minah salleh : (sambil tunjuk tiket bas dia) " on 10.30,,but now almost 10.35,,"
aku : "haih,,i think you need to wait until 11.00,,because my bus should arrive on 10.00 but until now they didn't coming yet"
minah salleh : "owwhhhh really???? is it you culture they not coming punctual???




hah,,waktu tu aku rasa macam batu besar jatuh kat kepala,,,malu kot,,berpeluh-peluh aku mengerah otak nak menjawab....

aku : ehh,,not actually..skudai is not a bus station,,the bus you take from larkin,,so as me,,maybe they caught in traffic jammed...
minah salleh : owwhhhh,,,how long it takes from larkin to be here??
aku : about half an hour...(pakai sebut,,padahal tak tau)
minah salleh : owhh,,they should write in my ticket bus will get here on 11.00 right???
aku : maybe they make a mistake,,,,hehe :D


dan lepas 5 minit aku syok berbual,,,bas aku pun sampai,,terus aku blah,,,
bukannya tak sudi nak berbual lagi,,tapi bengang aku dia cakap dah jadi adat orang MALAYSIA ni tak tepati masa,,,
hmmm macam mana nak buat,,aku rasa benda ni jadi kat mana-mana je,,
yang mana aku tahu memang bas akan lambat 10 ke 15 minit menunggu penumpang,,,
atau aku yang tak cukup pengalaman merantau tempat orang yang sebenarnya bas sangat menepati masanya???,,,
mungkin.....

apa-apa pun,,
rasanya setiap orang patut menepati masa,,,supaya,,
1) kerja berjalan dengan lancar..
2) tak berlaku senggang masa yang lama..
3) tak berlaku kesakitan hati menunggu..
4) tak terima caci maki daripada yang menunggu..
5) tak memalukan dan membawa imej yang baik...

#punctual bukan untuk pakcik yang bawak bas je,,semua orang kena tepati masa,,tanpa mengira pangkat, usia dan warna kulit...#




4 comments:

  1. hmm. agak malu berbicara tentang perkhidmatan di Malaysia. kebanyakkannya memang tidak punctual. tetapi kita sebagai pengguna boleh membuat aduan. maka gunakanlah hak pengguna sebaik mungkin. jika tiada seorang pun yang membuat aduan maka perkhidmatan yang ditawarkan tiada perubahan. itu pentingnya aduan.

    ReplyDelete
  2. betul,,tapi rasanya lebih ramai yang malas nak buat aduan..

    ReplyDelete